ℹ دستگاه هدیونیت NBT EVO که مخفف Next Big Thing Evolution است، در سال 2015 با سیستم عامل iDrive نسل ۵ عرضه شد و در ادامه به رابط کاربری iDrive نسل ۶ ارتقاء یافت. NBT EVO از هدیونیتهای قبلی خود قویتر، سریعتر، و کمحجمتر بوده و کارکردن با رابط کاربری آن راحتتر و کاربردیتر است.
لیست منوهای متنی عمودی متداول در CIC و NBT، با کاشیهای افقی پویا جایگزین شده است که هر کدام قادر به نمایش لحظهای اطلاعات هستند. ۳ نسل رابط کاربری روی NBT EVO قابل اجراء است:
- ID4 که مانند CIC NBT دارای لیست منوهای متنی عمودی است؛
- ID5 که ۶ منوی کاشی در اندازهٔ متوسط با کنجهای گرد دارد؛
- ID6 که ۳ منوی کاشی در اندازهٔ تمامصفحه با کنجهای تیز دارد، که هر آیتم قادر به نمایش لحظهای اطلاعات است.
برای اولین بار قابلیت تعامل لمسی (touch screen) و بهصورت اختیاری قابلیت کنترل با حرکات دست (gesture controls) وجود دارد. همچنین، یونیت TCB با یونیت جدیدتر و سریعتر ATM جایگزین شده است.
هدیونیت NBT EVO با رابط کاربری ID4/ID5/ID6 روی این مدلهای BMW موجود بوده است:
- سری 1 شاسی F20/F21 از 03/2015 تاکنون
- سری 2 شاسی F22 از 03/2015 تاکنون
- سری 2 شاسی F23 از 11/2014 تاکنون
- سری 3 شاسی F30/F31/F34/F80 از 07/2015 تاکنون
- سری 4 شاسی F32/F33/F36 از 07/2015 تاکنون
- سری 5 شاسی G30 از 10/2016 تاکنون
- سری 6 شاسی F06/F12/F13 از 03/2013 تاکنون
- سری 6 شاسی G32 از 07/2017 تاکنون
- سری 7 شاسی G11/G12 از 07/2015 تاکنون
- X3 شاسی F25 از 03/2016 تاکنون
- X3 شاسی G01 از 11/2017 تاکنون
- X4 شاسی F26 از 03/2016 تاکنون
- X5 شاسی F15/F85 از 07/2016 تاکنون
- X6 شاسی F16/F86 از 07/2016 تاکنون
⚠ فقط مدلهای NBT EVO ID5 و NBT EVO ID6 قابلیت فعالسازی Apple CarPlay را دارند.
هدیونیت BMW NBT EVO در سال 2019 با هدیونیت BMW MGU که مخفف Media Graphics Unit است جایگزین شد و روی BMWهای مدل 2020 ارائه میشود. MGU با سیستم عامل iDrive نسل ۷ کار میکند که BMW Cockpit نامیده میشود.
چنانچه یک BMW شاسی F با تاریخ ساخت نیمه 2017 به بعد و یا یک BMW شاسی G با تاریخ ساخت نیمه 2016 به بعد در اختیار داشته باشید، به احتمال زیاد مجهز به NBTevo نسل ۵ یا ۶ است. دستگاههای Evo ID5 و ID6 با داشتن 4GB حافظه RAM و پردازنده قوی، بهصورت بالقوه قابلیت اجرای Apple CarPlay را دارند. این قابلیت در ابتدا غیرفعال است و باید فعال شود.
تأثیر آنتن وایرلس بر اپل کارپلی بیسیم
همهٔ هدیونیتهای NBT Evo مجهز به پورت آنتن وایرلس هستند، اما همه خودروهای BMW مجهز به هدیونیت NBTevo لزوماً دارای آنتن وایرلس نیستند، یعنی در بعضی خودروهای BMW، این پورت در پشت Evo به چیزی متصل نیست و رها شده است.
اپل کارپلی برای ارتباط بیسیم با آیفون نیاز به WiFi Direct دارد، بنابراین باید هدیونیت Evo مجهز به آنتن وایفای باشد. گروهی از خودروهای BMW دارای آپشن 6CP هستند. عنوان این آپشن Apple CarPlay Preparation بهمعنی آمادهسازی برای اپل کارپلی است. خودروهای BMW دارای آپشن 6CP حتماً دارای آنتن Wi-Fi Direct هستند. همچنین BMWهای مجهز به آپشن شارژر وایرلس تلفن همراه نیز حتماً دارای آنتن وایفای هستند. این گروه از BMWها دارای آپشن 6NW با عنوان Phoning with Wireless Charging هستند.
⚠ بدون وجود آنتن وایرلس، اپل کارپلی بیسیم فقط در زمانی بدون مشکل و روان کار میکند که آیفون بهصورت فیزیکی در نزدیکی هدیونیت قرار داشته باشد. به دارندگان اینگونه BMWها توصیه میگردد آیفون را در نزدیکی قسمت وسط داشبورد قرار دهند یا برای رفع همیشگی مشکل، آنتن وایرلس نصب کنند.
تأثیر ورژن نرمافزار هدیونیت NBT EVO بر اپل کارپلی
لزوماً 2017 بودنِ یک BMW تضمینی بر اینکه نرمافزار آن خودرو—شامل هدیونیت Evo—ورژن ۲۰۱۷ باشد نیست. مانند روال گذشته، گروه زیادی از خودروهای BMW تولید شده تا اوایل سال 2017، دارای نرمافزار سال 2016 هستند. چنانچه یک Evo دارای نرمافزار قدیمی 2016 باشد، این دستگاه در ذات دارای قابلیت CarPlay است، اما بدون آپدیت، این قابلیت، غیرقابل فعالسازی است. هدیونیت—مانند هر ECU دیگر—قابل بهروزرسانی نرمافزاری است، اما این کار بهصورت تنها (partial) پیشنهاد نمیشود، بلکه ارجح آن است که کل ECUهای یک BMW باهم به ورژن یکسان و بهروز آپدیت شوند تا عملکرد متفاوتِ یکی از ECUها که مجهز به نرمافزار جدیدتر است، روی دیگر ECUها که نرمافزار قدیمیتر دارند تأثیر منفی نگذارد. بهزبان فنی، طبق استاندارد BMW، باید کل ECUهای خودرو در یک سطح از ورژن (Integration Level یا بهاختصار I-Level) قرار داشته باشند. این کار مستلزم وجود تجهیزات و دانش فنی خاصی است که علیرغم ادعای پوچ دیگران، با اطمینان، تنها در بیمر شاپ در سطح استاندارد جهانی BMW قابل انجام است.
قابلیت فعالسازی کارپلی با فلش مموری (نصب شهرستان توسط مشتری) بصورت غیر فول اسکرین روی هدیونیت BMW Evo از ورژن H تا M امکانپذیر است:
- 2016-07 معروف به H که در صفحه ورژن نویگیشن بصورت NBTevo_H مشخص است
- 2016-07 معروف به I که در صفحه ورژن نویگیشن بصورت NBTevo_I مشخص است
- 2016-11 معروف به J که در صفحه ورژن نویگیشن بصورت NBTevo_J مشخص است
- 2017-03 معروف به K که در صفحه ورژن نویگیشن بصورت NBTevo_K مشخص است
- 2017-07 معروف به L که در صفحه ورژن نویگیشن بصورت NBTevo_L مشخص است
- 2017-11 معروف به M که در صفحه ورژن نویگیشن بصورت NBTevo_M مشخص است
چنانچه یک Evo دارای نرمافزار قبل از 2018-03 معروف به N باشد که در صفحهٔ ورژن نویگیشن بصورت NBTevo_N نمایش مییابد، قابلیت فعالسازی Apple CarPlay بصورت تمامصفحه (full screen) وجود ندارد.
قابلیت فعالسازی بصورت full screen با فلش مموری (نصب شهرستان توسط مشتری) فقط در این دو ورژن امکانپذیر است:
- 2018-03 معروف به N که در صفحه ورژن نویگیشن بصورت NBTevo_N مشخص است
- 2018-07 معروف به O که در صفحه ورژن نویگیشن بصورت NBTevo_O مشخص است
قابلیت فعالسازی بصورت full screen با اتصال کامپیوتر (نصب شهرستان ندارد) فقط در این ورژنها امکانپذیر است:
- 2018-11 معروف به P که در صفحه ورژن نویگیشن بصورت NBTevo_P مشخص است
- 2019-03 معروف به Q که در صفحه ورژن نویگیشن بصورت NBTevo_Q مشخص است
- 2019-07 معروف به R که در صفحه ورژن نویگیشن بصورت NBTevo_R مشخص است
- 2019-11 معروف به S که در صفحه ورژن نویگیشن بصورت NBTevo_S مشخص است
- 2020-03 معروف به U که در صفحه ورژن نویگیشن بصورت NBTevo_U مشخص است
- 2020-07 معروف به V که در صفحه ورژن نویگیشن بصورت NBTevo_V مشخص است
سئوالات متداول:
🤔 آیا میشود روی BMW من اپل کارپلی نصب کرد؟
A: اگر BMW شما مجهز به هدیونیت NBT EVO ID5 یا NBT EVO ID6 باشد، بله.
🤔 اگر BMW من مجهز به NBT EVO نیست، آیا صلاح است کلاً سختافزار هدیونیت را به EVO ارتقاء دهم و اپل کارپلی نصب کنم؟
A: اصلاً و ابداً. این کار، برخلاف ادعای شیادان، یک retrofit بصورت OEM integration نیست. این، یک دستکاریِ فاجعهآمیز است. بیاموزیم BMW، تویوتا و هیوندای نیست. طراحی BMW و دقت قطعات و پروسه مونتاژ BMW دارای tolerance خطای بسیار پایین و دقیقی است. حال تصور کنید جدای از اینکه یک نصاب عجول و نامرتب و بدون دیسیپلین، تعدادی از خارهای داشبورد را خواهد شکست و پیچها را جابجا خواهد بست و تعدادی را نخواهد بست، و گاه سیمهایی قیچی خواهد شد و بنا به اقتضای این پروسهٔ غیر استاندارد، سیمها و کانکتورهایی در پشت هدیونیت و در قسمت بار عقب یا صندوق عقب رها خواهد شد، ارتباط یونیت TCB یا COMBOX با هدیونیت و بقیهٔ خودرو قطع خواهد شد و در صورت ارتقاء مانیتور به BMW Touch Screen CID و کنترلر iDrive به نسل جدید BMW Touch iDrive Controller TBX، ارتباط این یونیتها نیز با کامیپوتر مرکزی و بقیهٔ خودرو قطع میشود؛ که در آینده، کارهای عیبیابی و آپدیت و کلاً هرگونه کار نرمافزاری روی آن BMW با مشکل مواجه خواهد شد. جواب به این سئوال، کلاً یک «نه» خیلی بزرگ است.
⚠ کوچکترین دستکاری در سیمکشی و رهاسازی کانکتورها در داشبورد (پشت هدیونیت)، در کنسول میانی (کنترل آیدرایو)، در کنسول زیر آرنج (پورت USB)، در قسمت بار عقب یا صندوق عقب (اطراف ماژول TCB یا Combox)، و در زیر پوشش تودوزی قسمت عقبی سقف (در زیر آنتن کوسهای که امپلیفایر آنتن قرار دارد)، قطعاً و یقیناً باعث خواهد شد که این سیمهای دستکاریشدهٔ غیرفابریک و کانکتورهای رهاشده، در جای خود بلرزند و در برخورد با فلزی که اتفاقاً درست در کنارشان قرار دارد، صدا تولید کنند. همچنین، با هرگونه دستکاری و صدمه به چیدمان استاندارد اجزاء در داشبورد و سیمکشی مربوطه، قطعاً و یقیناً داشبورد به صدا خواهد افتاد. لیستی از مسائلی که کسی که در ایران تن به retrofit میدهد، باید با آغوش باز بپذیرد:
- شکاندن عمدی خارهای داشبورد، عمدتاً بر اثر عجله و/یا عدم تسلط به نحوهٔ باز و بسته کردن اصولی اجزای پیچیدهٔ BMW، عدم تجهیز به ابزارهای خاص دمونتاژ مخصوص BMW و عدم آموزش فنون ویژه، و نهایتاً عدم درک فلسفهٔ طراحی BMW و برخورد با BMW به همان شکل که با تویوتا، هیوندای یا حتی مرسدس-بنز رفتار میشود؛
- شکستن سهوی خارهای داشبورد، که گاه غیر قابل اجتناب بوده، و بر اثر طراحی tolerance-پایین BMW است و طبق روال، باید تعدادی از خارها تعویض شود، اما نمیشود—چون گران است، یافت نمیشود، یا حس و فهمش وجود ندارد؛
- اشتباه بستن خارها؛
- جا گذاشتن خارها؛
- اشتباه بستن پیچها؛
- جاگذاشتن پیچها؛
- سر جا نبودن قطعات در هنگام جا زدن پس از نصب، در حدّ کمتر از میلیمتر.
ℹ برای داشتن اپل کارپلی، خودرو را با خودرویی مجهز به Evo عوض کنید، یا اگر هنوز اصرار به نصب کارپلی روی همان خودرو دارید، از افزونههای چینی کارپلی برای BMW استفاده کنید—افزونههایی که روی همان هدیونیت و مانیتور و کنترلر آیدرایو اصلی خودرو، امکان اپل کارپلی را ارائه میدهند.
🤔 تعویض هدیونیت BMW با مانیتور/هدیونیتهای چینی اندرویدی چطور است؟
A: ارزش بحث ندارد. بهصورت خلاصه: اندروید = آشغال؛ چین = آشغال؛ BMWی دستکاریشده = آشغال؛ وجود چند «آشغال» مستتر در یک جمله برای شما کفایت میکند؟!
🤔 اگر BMW مجهز به NBT EVO باشد، اپل کارپلی چگونه نصب میگردد؟
A: اپل کارپلی نصب نمیشود. اصطلاح «نصب» برای اپل کارپلی غلط است. برای بهکار افتادن اپل کارپلی در BMW مجهز به NBT EVO، فقط به فعالسازی نرمافزاری نیاز است.
🤔 اگر این پروسه، نصب نیست، و همه چیز از نظر سختافزاری آماده است، چرا قیمت فعالسازی کارپلی بالا است؟
A: اگرچه این کار، نصب سختافزاری نیست، بلکه فعالسازی نرمافزاری است، قیمت بالا، بهدلیل معادل دلاری این خدمت در خارج از ایران است. کد فعالسازی توسط نرمافزار بسیار گرانقیمتی تولید میگردد که قیمت تمامشدهٔ ارزی برای هر فعالسازی بر اساس VIN را بالا نگه میدارد. بنابراین، مادامی که مونوپُلیِ این نرمافزار مادر وجود دارد، فارغ از اینکه کُد فعالسازی را از چه شخص یا شرکتی در ایران یا خارج از ایران تهیه میکنید، چه مانند بیمر شاپ دارای لایسنس این نرمافزار باشد، چه خودش کُد را از واسطه بخرد، قیمت نخواهد شکست.
🤔 امکان خرید از خارج از کشور را دارم. آیا تهیه کد فعالسازی از خارج از کشور بهصلاح است؟ فلان شخص یا شرکت داخلی با قیمت کمتر انجام میدهد. آیا خرید از او بهصلاح است؟
A: با توجه به اینکه پس از فعالسازی اپل کارپلی در NBT EVO، با هرگونه دستکاری نرمافزاری در هدیونیت NBT EVO، اعم از مجاز و غیرمجاز، اپل کارپلی و پکیج SWT همراه آن، شامل نویگیشن فابریک (آپشن 609) و Apps (آپشن 6NR) و فرمانهای صوتی (انسان و ماشین) نیز از کار میافتد و نیاز به اصلاح و فعالسازی (احتمالاً اینبار بصورت فیزیکی توسط متخصص) دارد، حتماً از کسی خرید کنید که اولاً چند صباح دیگر در دسترس و پاسخگو باشد، و ثانیاً بهصورت شفاف تضمین کند که در صورت بروز هرگونه مشکل، مجاناً FSCهای تخریبشدهٔ سیستم را اصلاح خواهد کرد.
⚠ دقت کنید فعالسازی و بهقولی نصب کارپلی روی یک هدیونیت بکر، بهمراتب هزینهٔ ارزی و زمانی کمتری نسبت به ترمیم یک هدیونیت آسیبدیده و فعالسازی کارپلی روی آن دارد—تفاوت دانش فنی و تجهیزات مورد نیاز برای این دو عملِ بهظاهر مشابه نیز مانند تفاوت شب و روز است.
🤔 چرا اپل کارپلی بصورت استاندارد روی BMW ارائه نمیشود؟
A: طبق سیاست شرکت BMW، در امریکا، اپل کارپلی بهصورت آنلاین از طریق درگاه ConnectedDrive قابل خریداری و فعالسازی است. در بقیه کشورها، بصورت غیرمجاز (از نظر شرکت BMW مادر) فعال میشود.
🤔 فلان شخص یا فلان شرکت در ایران ادعا میکند کارپلی رسمی برای BMW فعال میکند. آیا حقیقت دارد؟
A: آن شخص یا آن شرکت یک دروغگو است و ادعای واهی میکند. برای اثبات، کافی است پس از فعالسازی Apple CarPlay، هدیونیت را آپدیت کنید. چنانچه پس از نصب نرمافزار (همان ورژن، ورژن بالاتر یا پایینتر) روی HU_NBT2، قابلیت Apple CarPlay و Navigation و Apps و Speech (فرمانهای صوتی) از کار افتاد، ثابت میشود کارپلی رسمی نبوده است.
🤔 آیا نگهداری فایلهای فعالسازی FSC برای آینده کمکی میکند؟
A: خیر. چنانچه مدتی پس از فعالسازی اپل کارپلی، خواسته یا ناخواسته یا بالاجبار، هر تغییر نرمافزاری در هدیونیت HU_NBT2 انجام شود، Apple CarPlay و Navigation و Apps و Speech (فرمانهای صوتی) از کار میافتد. برای اصلاح، نیاز به مجموعه جدیدی از فایلهای فعالسازی دارید. پس بهتر است از ابتدا از کسی خرید کنید که چند صباح بعد وجود داشته باشد، کارش گارانتی داشته باشد، و اصلاح مجانی سیستم را تعهد کند.
🤔 پس از فعالسازی Apple CarPlay چه نکاتی را رعایت کنم؟
A: هدیونیت HU_NBT2 نباید توسط تکنسینهای متفرقه و ناآگاه آپدیت شود. پس بهتر است از ابتدا تمامی ECUهای BMW شامل هدیونیت NBT2 بهروزرسانی شود و سپس اپل کارپلی فعال شود.
🤔 اگر فعالسازی Apple CarPlay for NBTevo را در جای دیگری انجام داده باشم و اکنون دچار مشکل/خرابی شده باشم، آیا بیمر شاپ قادر به اصلاح سیستم است؟
A: بله. بهعنوان تنها دارندهٔ نرمافزار مادر مهندسی هدیونیت BMW در ایران، بیمر شاپ قادر به بازنشانی هدیونیتِ تخریبشده به شرایط استاندارد (و حتی به حالت بکر—قبل از نصب نرمافزار در خط تولید) و سپس فعالسازی صحیح اپل کارپلی است. همچنین، گروهی از BMWسواران برای دریافت خدمات بهتر و تضمین برای آینده، به سیستم بیمرشاپ مهاجرت میکنند. در این پروسه، معمولاً در ابتدا هدیونیت به شرایط کارخانه بازنشانی شده، سپس خودرو از لحاظ نرمافزاری اصلاح گشته و به I-Level نرمافزار جدید BMW آپدیت میشود، و پس از آن، کارپلی بهصورت فول اسکرین فعال میشود.
🤔 پس از فعالسازی اپل کارپلی در فلان شرکت یا توسط فلان شخص، نقشه Navigation فابریک BMW از کار افتاده است و پیام «Navigation Loading…» روی زمینهای از ساختمان مرکزی BMW نمایش مییابد و نهایتاً نقشه لود نمیشود. آیا این طبیعی است؟ آیا قابل اصلاح است؟
A: خیر. بله. برای فعالسازی Apple CarPlay برای BMW NBT EVO، تولیدِ فقط FSC 143 مخصوص کارپلی کفایت نمیکند، بلکه باید پکیج SWT شامل تمامی یا اکثر FSCهای زیر تولید گردد:
- FSC 009C: BMW Apps برای فعالسازی قابلیت Apps برای BMW
- FSC 0143: Apple CarPlay برای فعالسازی قابلیت اپل کارپلی برای BMW
- FSC 00A0: BMW ECE/US Navigation برای فعالسازی قابلیت اجرای نقشهٔ غیر آسیایی (امریکا، اروپا، خاورمیانه، و غیره) برای نویگیشن BMW
- FSC 00E5: BMW M Laptimer برای فعالسازی قابلیت زمانسنج پیست مسابقه برای BMW
- FSC 016E: BMW Speech NLU برای فعالسازی قابلیت درک زبان انسان توسط BMW برای دریافت دستورات کلامی راننده—که مخفف Natural Language Understanding است.
- FSC 016F: BMW Speech TTS برای فعالسازی قابلیت تبدیل متن به گفتار توسط BMW برای پاسخ دادن به دستورات کلامی راننده—که مخفف Text to Speech است.
برای کار افتادن نقشه، علاوه بر FSCهای فوق، باید FSC برای منطقه (Region) و ورژن (سال-ریویژن) نیز تولید شده و در SWT Pack قرار گیرد. با توجه به اینکه اکثر کسانی که کارپلی فعال میکنند، واسطه هستند، و برایشان اهمیتی ندارد/نمیتوانند/نمیخواهند از مبدأ درخواست کنند که FSC برای نقشهٔ فعلی نویگیشن موجود روی حافظهٔ خودروی شما تولید شود، پس از فعالسازی کارپلی، نقشه از کار میافتد. با تولید FSC برای نقشهٔ فعلی یا بهروزرسانی نقشه (بههمراه تولید FSC) میتوان نقشه را مجدداً بهکار انداخت.
ℹ توجه ۱: در هنگام استارت BMW پس از مدت زمانی خاموش بودن (معمولاً بیش از ۱۶ دقیقه) دستگاه NBT EVO کامل بوت میشود و در منوی اصلی، پیام «Navigation Loading…» و در صورت ورود به نقشه، پیام «Starting navigation system…» روی زمینهای از ساختمان مرکزی BMW نمایش مییابد و نهایتاً نقشه بهسرعت لود میشود و با default zoom نمایش مییابد، که فرایندی فارغ از اپل کارپلی و کاملاً طبیعی است.
ℹ توجه ۲: BMW از Android Auto پشتیبانی نمیکند و برای اندروید، فقط قابلیت Screen Mirroring وجود دارد. دقت کنید فعالسازی Miracast Android Screen Mirroring نیاز به FSC ندارد و کد کردن محسوب میشود.