افزودنی بنزین BMW — شوینده یا اکتان؟

تعدادی از مراکز خدماتی BMW، فروشگاه‌ها، و به‌اصطلاح نمایندگی‌ها در ایران، اقدام به فروش محصولی بنام BMW Group Benzin Additiv یا BMW Group Petrol Additive تحت عنوان اکتان می‌کنند.

انواع مشاهده‌شده در بازار ایران 🇮🇷

  • قوطی ‪100 ml ℮‬ این محصول با عنوان BMW Group Benzin Additiv با شماره فنی 83192408560 و شماره بارکد ‪83 19 2 408 560‬ مربوط به بازار آلمان 🇩🇪
  • قوطی ‪90 ml ℮‬ این محصول با عنوان BMW Group Petrol Additive با شماره فنی 83192183738 و شماره بارکد ‪83 19 2 183 738‬ مربوط به بازار بریتانیا 🇬🇧

هر یک از قوطی‌های دارای عبارت BMW Group Benzin Additiv و BMW Group Petrol Additive با شماره قطعه 83192408560 و 83192183738 یک فرآوردهٔ اوریجینال و محصول آلمان به سفارش BMW Group است، اما مشکل آنجاست که قوطی‌های افزودنی بنزین BMW Group، اکتان نیست، بلکه شوینده و رسوب‌زدا است! یک بار استفاده از آن (در زمان معین) نه تنها ضرر ندارد، بلکه مفید نیز هست، اما خطر آنجا است که معمولاً مالکان BMW مبادرت به خرید یک کارتن از این محصول و استفادهٔ پشت سر هم از آن می‌کنند.

⚠ توجه: افزودنی دیزل در قوطی مشابه با عنوان BMW Group Diesel Additive در بازارهای خارج از کشور موجود است. غیر از نوشته‌های متفاوت، درب و نازل (قیف) افزودنی بنزین به رنگ سفید و افزودنی دیزل مشکی است. این دو محصول نباید به‌جای یکدیگر استفاده شوند!

صدای موتور BMW تزریق مستقیم توربو

اگر یکی از خودروهای BMW مجهز به موتور ۴ سیلندر توربوی N20B20 نسخه ضعیف‌تر ‪20i 135 kW (181 hp)‬ محدوده سال‌های 2011 تا 2017 شامل

  • سری ۳ سدان BMW F30 320i مدل سال‌های 2012–2015
  • سری ۵ سدان BMW F10 520i مدل سال‌های 2011–2016
  • اکس‌وان BMW E84 X1 xDrive20i/sDrive20i مدل سال‌های 2011–2015
  • اکس‌تری BMW F25 X3 xDrive20i مدل سال‌های 2011–2017
  • زدفور BMW E89 Z4 sDrive20i مدل سال‌های 2011–2016
  • سری ۲ کوپه BMW F22 220i مدل سال‌های 2014–2016

را برای مدتی رانده باشید، حتماً با اظهارنظرهایی مانند «داداش، این چرا موتورش صدای تراکتور میده؟!» از سوی امتِ شهیدپرور مواجه شده‌اید. چنانچه فضولِ موردنظر خیلی مؤدب و به‌اصطلاح تحصیل‌کرده باشد، اظهارنظر به‌صورت «قربان، آیا این خودرو دیزل است؟!» بیان خواهد شد. از نظر فنی حق با فضول‌ها است، چراکه صدای موتورهای بنزینی دارای فناوری تزریق مستقیم سوخت (direct injection) به‌دلیل استفاده از انژکتورهای فشاربالا شبیه موتورهای دیزل است. این مسئله در موتورهای توربوی ۴ سیلندر N20 و B48 ب‌ام‌و بطور محسوس وجود دارد. N20B20 در نسخه ضعیف‌تر ‪20i 135 kW (181 hp)‬ نسبت به نسخه قوی‌تر ‪28i 180 kW (241 hp)‬ صدای زبرتر و خشن‌تری دارد. با پیشرفتِ فناوری طی یک نسل، B48 در هر دو نسخهٔ ‪30i 190 kW (255 hp)‬ مربوط به BMW G12 سری ۷ سال 2017 و ‪30i 185 kW (248 hp)‬ مربوط به BMW G30 سری ۵ سال 2017 بسیار نرم‌تر از N20 کار می‌کند. همچنین هر دوی این خودروها دارای عایق‌بندی بهتری در محفظه موتور هستند، بنابراین عملاً صدای کمتری به شنونده می‌رسد.

اگر صدای استاندارد موتور BMWی خود را به‌یاد داشته باشید، پس از چند هزار کیلومتر کارکرد موتور، کم‌کم متوجه صداهای اضافه‌ای می‌شوید. این صدا، ترکیبی از صدای عبور غیر طبیعی سوخت از انژکتور کثیف و رسوب‌زده و صدای نشست غیر طبیعی سوپاپ در سیت (valve seat) کثیف و رسوب‌زده و کلاً محصولِ رسوب‌زدگی تمام اجزای ثابت و متحرک موتور است. اکنون زمانِ استفاده از شوینده است. کارکرد پیشنهادی برای رسوب‌زدایی موتور BMW (در خارج از کشور) ۵۰۰۰ کیلومتر است. با توجه به کیفیت بسیار پایین سوخت و هوا در داخل ایران، این زمان به هر ۳۰۰۰ کیلومتر تقلیل می‌یابد.

فورمولاسیون

🇺🇸 در امریکا، برای پاکیزه ماندن محفظه احتراق و ورودی بنزین و کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلایندگی، طبق استانداردهای تولید و فرآوری سوخت، شرکت‌های تولیدکنندهٔ بنزین رده بالا، یک افزودنی بنام Techron gas additive به سوخت اضافه می‌کنند. این افزودنی که نسخهٔ قبلی آن Techroline gas additive نام داشت، patentشدهٔ غول صنعت انرژی امریکا یعنی Chevron Corporation است. با توجه به اینکه این شرکت در ۱۸۰ کشور دنیا غیر از ایران و شرکاء فعال است، باید آرزوی ارائه شدن آن در سوخت ایرانی را به‌گور برد. سوخت‌های دارای تکرون که به بنزینِ شویندهٔ رده بالا (Top Tier Detergent Gasoline) معروفند، در هر سه رده بنزین موجود در جایگاه‌های Chevron (صاحب patent) و Texaco و Caltex ارائه می‌شوند. Shell نیز این افزودنی را تحتِ لایسنس در جایگاه‌هایش ارائه می‌کند. همچنین شرکت‌های خودروسازی BMW و GM و Honda و Toyota و Volkswagen (شامل Audi) طراحی موتورهای خود را با بنزینِ شویندهٔ رده بالا وفق داده‌اند. تکرون، بصورت عصاره بسته‌بندی‌شده برای افزودن به بنزین فاقد افزودنی تکرون نیز تولید و عرضه می‌شود.

🇩🇪 در آلمان، کمپانی شیمیایی پیشتاز BASF محصولاتی به‌نام‌های Keropur و Kerocom در زمینه افزودنی‌های سوخت و پاک ‌کننده‌های اجزای موتور تولید و عرضه می‌کند. Kerocom PIBA 03 یک شوینده (detergent) است. به این افزودنی‌های پاک‌کننده—که هیچ ربطی به اکتان (octane) ندارند—افزودنی کنترل‌کننده رسوب (Deposit Control Additive) یا به‌اختصار DCA گویند. از آنجا که دی‌سی‌ای‌ها دارای حلال و رسوب‌زدا هستند، باید در زمانی استفاده شوند که موتور دارای رسوب (deposit) است؛ در غیر این صورت، DCA، بجای حل کردن رسوب در خود (رسوب‌برداری)، مقداری از سطوح اجزاء انژکتور و خصوصاً مسیر نازل انژکتور (injection nozzle) و محل نشست سوپاپ (valve seat) را در خود حل می‌کند! هرچند شرکت‌های خودروسازی در مورد شرکت شیمیایی سازنده و حتی ماده مؤثر افزودنی رسمی خود اطلاعات نمی‌دهند، اما تحقیقات نشان می‌دهد گروه ب‌ام‌و (شامل رولز-رویس و مینی)، گروه فولکس‌واگن (شامل آئودی، اشکودا، و سئات) و مرسدس-بنز از مواد مؤثر ب‌آاس‌اف استفاده می‌کنند یا شاید حتی قوطی افزودنی سوخت رسمی آنها کلاً توسط ب‌آاس‌اف تولید و بسته‌بندی شود. قوطی افزودنی بنزین اوریجینال مرسدس-بنز دارای BASF Keropur است. قوطی افزودنی بنزین اوریجینال BMW دارای ماده مؤثرهٔ BASF Kerocom PIBA 03 است.

ℹ با توجه به توضیحات فوق، برای کاهش مصرف سوخت، بهبود کارکرد و سلامت موتور و کاهش آلایندگی، قوطی‌های رسمی و اوریجینال افزودنی سوخت BMW یعنی BMW Group Benzin Additiv آلمانی یا BMW Group Petrol Additive بریتانیایی باید در ایران هر ۳۰۰۰ کیلومتر و بصورتِ افزودنِ یک قوطی در یک باکِ پُر (با تکرار ۲ یا نهایتاً ۳ باک پشت سر هم، در صورت کثیفی و رسوبِ زیاد اجزای داخلی موتور) استفاده شود. بدیهی است استفادهٔ افراطی (مانند مصرف یک کارتن از آن بصورت پشت سر هم در هر باک بنزین) می‌تواند موجب گشادی نازل انژکتور و گشادی محل نشست سوپاپ‌ها (loose valves) شود. خودروی دارای این عیوب، پُرمصرف و کم‌توان است و رفع‌عیبِ این دو خرابی بسیار سخت و پُرهزینه‌ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*