در لیست آپشنهای بعضی از خودروهای BMW سفارش بازار مناطقی مانند کشورهای حوزهٔ جنوب خلیج فارس که دارای بنزین کمکیفیت است، آپشنی با شماره Salapaی 858 یا بطور دقیقتر S858A دیده میشود.
در BMWهای مجهز به موتور B48 جدید، عنوان انگلیسی این آپشن Engine Settings for Lower-Quality Fuel بهمعنی تنظیمات موتور [برای سازگاری] با بنزین کمکیفیت است. در گذشته در موتورهای N20، آپشن S858A، دارای عنوان Low Compression Engine بهمعنی موتور با تراکم کم بود. هر دو موتور ذکر شده، از نوع بنزینی با تزریق مستقیم سوخت و آرایش ۴-سیلندر خطی دارای ۱۶ سوپاپ با لیفت متغیر (Valvetronic) و زمانبندی متغیر (Double VANOS) و مجهز به یک توربوشارژر با اسکرول دوقلو است، با این تفاوت که موتور B48 جدید، جایگزین موتور قدیمی N20 شده است.
اکنون به بررسی علل اشتراک شماره آپشن و تفاوت عنوان همین آپشن در موتورهای BMW N20 و BMW B48 میپردازیم:
علت اشتراک شماره آپشن 858 در میان موتورهای B48 جدید (از ۲۰۱۴) و N20 قدیمی (از ۲۰۱۱) این است که آپشن 858 مربوط به سازگار کردن خودروی BMW با شرایط بدِ سوخت بنزین است، اما علت تفاوت در عنوان از آنجاست که در موتورهای B48 جدید، این سازگار کردن با بنزین کمکیفیت، از طریق تغییر نرمافزاری رخ میدهد، اما در موتورهای N20 قدیمی، استفاده از قطعات متفاوت است. به همین دلیل است که آپشن S858A در موتور N20 دارای عنوان موتور با تراکم کم بوده، درحالیکه همین آپشن―با حفظ شمارهٔ آپشن―در موتور B48 دارای عنوان تنظیمات موتور [برای سازگاری] با بنزین کمکیفیت است.
برای جلوگیری از ناک (knocking or detonation) و صدمه رسیدن به موتور (و مبدل کاتالیزوری)، موتورهای N20 و B48 نیاز به بنزین با کیفیت دارند. این مسئله در اروپا و امریکا که بنزین premium وجود دارد، برای BMWهای فاقد آپشن S858A مشکلی ایجاد نمیکند؛ اما در مناطق توسعهنیافتهٔ جهان، برای رفع مشکل وابستگی به بنزین باکیفیت، برای جلوگیری از پدیدهٔ مخرب ناک در موتور، BMW به کاهش ضریب تراکم و ریتارد کردن تایمینگ جرقه روی میآورند. در این خصوص اطلاعات رسمی وجود ندارد، اما با مقایسهٔ رفتار یک خودروی BMW دارای S858A با یک خودروی کاملاً مشابه فاقد S858A بهنظر میرسد بوست توربو بین تعویض دندهها بهعمد توسط DME کاهش مییابد تا از ناک در هنگام تعویض دنده جلوگیری شود. تفاوت اصلی بین یک BMW مجهز به موتور N20 دارای آپشن ۸۵۸ و بدون این آپشن، در نسبت تراکم موتور با استفاده از پیستونهای متفاوت است. با بررسی اجزای داخلی موتور N20B20 20i در کاتالوگ الکترونیک قطعات BMW که بهاختصار ETK نامیده میشود، مشخص میشود که از آگوست ۲۰۱۳، یک موتور N20B20 فاقد آپشن S858A با ضریب تراکم عادی (11.0:1)، دارای ۴ پیستون با شماره فنی 11258606461 است؛ در حالیکه یک موتور N20B20 دارای آپشن S858A با ضریب تراکم کم (10.2:1)، دارای ۴ پیستون با شماره فنی 11258606459 است.
تفاوت شماره فنی قطعه پیستون BMW F30 320i در ETK
🔍 آیا خودروی BMW من مجهز به آپشن S858A برای سازگاری با بنزین بیکیفیت ارائهشده در ایران است؟
برای چک کردن VIN خودروی BMW حتماً از سایت bimmer.work استفاده کنید و پس از وارد کردن Short VIN یا Long VIN، در انتهای لیست آپشنها، بهدنبال آپشن 858 بگردید و در مقابل آن به عبارت Engine Settings for Lower-Quality Fuel (برای موتورهای جدید) یا Low Compression Engine (برای موتورهای قدیمی) دقت کنید. علت تأکید به استفاده از bimmer.work این است که متأسفانه سایتهای دیگر (مانند bimmercat.com و decoder.bvzine.com) این آپشن را با عنوان Low Compression Engine برای جمیع موتورهای N20 و B48 لیست میکنند که این کار برای مورد دوم اشتباه است.
ℹ در سایتهای BMW VIN Decoder معمولاً آپشنها بر اساس کُد Salapa بهصورت صعودی سورت میشوند، بنابراین طبق ترتیب اعداد و حروف الفبا بهدنبال سالاپای موردنظر خود بگردید، یا بسته به نوع براوزر، از گزینهٔ Find یا Search استفاده کنید.
ℹ در لیست آپشن BMW، کُدگذاری سالاپا به دو صورت مرسوم است:
- کامل―۵ کاراکتر، شامل S در ابتدا و A در انتها، مانند S858A یا S2TBA
- خلاصه―۳ کاراکتر، فاقد S در ابتدا و A در انتها، مانند 858 یا 2TB
⚠ با توجه به اینکه بعضی سایتها (مانند bimmer.work) به لیست کردن کد سالاپا بصورت خلاصه (۳ کاراکتری) علاقه دارند و بعضی دیگر (مانند decoder.bvzine.com) به سالاپای کامل (۵ کاراکتری) اعتقاد دارند، برای جلوگیری از اشتباه هنگام جستجو در براوزر، سالاپا را بهصورت خلاصه (۳ کاراکتری) تایپ کنید—مانند 858 برای سالاپای سازگاری با بنزین کیفیت پایین.
che maghaleye awli ie mohandes tashakor <3